יום רביעי, 11 בספטמבר 2013

איך אפשר לזכור את זה?

אחת התופעות הקיימות בקרב חולי אפילפסיה בין אם בשל התרופות ובין אם בשל ההתקפים, היא הקושי לזכור.
אך זיכרון, כמו כל שריר אחר בגוף האדם, ניתן לחזק ולשפר.

הפסיכולוגית ניצה אייל מתייחסת לשני סוגי טיפוסים המתמודדים עם ירידה באיכות הזיכרון: (הדבר נכון להתמודדות עם כל דבר בחיים)


היוזמים- לוקחים אחריות על חייהם, על החלטותיהם ועל פעולותיהם ויודעים שהתנהגותם ופעולותיהם הן תוצר של החלטותיהם והשפעת תנאי הסביבה מזערית. הם מתמקדים במה שיכולים להשפיע ולשנות בחייהם, מעריכים את עצמם ואת יכולותיהם, פתוחים לשינויים ומוכנים ולהשקיע מאמץ לשם כך.
תפיסת עולמם החיובית ומלאת המוטיבציה מאפשרת להם לגרום לדברים לקרות בחייהם. לכן מאמצים עזרים ושיטות לימוד חדשות לזכירת הדברים אותם שוכחים. לכן יחפשו באופן פעיל כלים ומסגרות לשיפור הזיכרון.

המגיבים- מתמקדים בבעיות שבסביבה ובנסיבות עליהן אין להם שליטה. לא לוקחים אחריות על- פעולותיהם, החלטותיהם וחייהם, ולכן קשה להם ליצור שינוי בחייהם. ירידה או פגיעה בזיכרון תגרום להם לדאוג, אך הם לא יפעלו לשנות את המצב גם אם הוא גורם להם לסבל רב. היחס שלהם יהיה זהה כלפי נושאים ברי שינוי וגם שאינם ברי שינוי.

איפה אתם מזהים את עצמכם מבין שני סוגי הטיפוסים המתוארים?

לפניכם משחק זיכרון פשוט ומהנה באמצעותו תוכלו לבחון את רמת הזיכרון שלכם לטווח קצר.  

בתמונה הבאה מופיעים 20 פריטים, בחנו את התמונה במשך 2-3 דקות ונסו לזכור את כל הפריטים המופעים בה.
בשלב הבא, רשמו על דף את התמונות שהצלחתם לזכור, מבלי לצפות בהן שוב.
לסיום, סיפרו את מספר התשובות הנכונות שכתבתם.
חלקו את מספר הפריטים שהצלחתם לזכור ב-20 והכפילו ב-100.
לדוגמה: אם זכרתם 12 פריטים, חלקו ב-20  והכפילו ב-100 = 50%


ניתוח התוצאות:
זכרתם עד 10 פריטים- זיכרונכם לטווח קצר חלש.
זכרתם בין 11-15 פריטים- זיכרונכם לטווח קצר בינוני.
זכרתם בין 16-18- זיכרונכם לטווח קצר טוב.
זכרתם בין 19-20 –כל הכבוד ! התברכתם בזיכרון קצר מעולה.


תרגיל זה יכול ללמד מספר חוקים בסיסיים לשיפור הזיכרון:

  1. חלוקה לקבוצות- מכיוון שמוח שלנו פועל בצורה אסוציאטיבית (הקשרים), חלוקה לקבוצות המאופיינת במשמעות דומה או דמיון, תקל ותייעל את פעולת הזיכרון שלנו ונמצא את עצמנו זוכרים פרטי מידע לאורך זמן. דוגמא לכך ניתן לראות בתרגיל דרך חלוקה לקבוצות של הפריטים השונים- ירקות, פירות, בעלי מקצוע, נופים, כלי נגינה, אמנים ועוד.
  2. תשומת לב וריכוז- הם המפתח לזיכרון טוב. כדי להפנים פעולה, פריט מידע או כל דבר אחר ששווה וחשוב לזכור היא לשים את ליבנו אליו ולהתמקד בו בצורה מודעת. למשל, לומר לעצמנו בלב, "אני רואה מספר ירקות בתמונה- עגבנייה, פלפל, גזר וחסה" ולהתמקד בכך.
  3. שילוב רגשות- רגש יוצר עבור הזיכרון שלנו משמעות. הרגש משמש כאחד מהכלים החשובים המשמשים את הזיכרון שלנו בשליפת מידע מתוך מאגר המידע העצום הקיים במוחנו. לכן אתם ודאי מוצאים את עצמכם זוכרים מידע או סיטואציות רגשיות הרבה יותר טוב. ככל שנמצא קשר רגשי חזק בין פרטי מידע/ פריטים/ פעולות, לבין זיכרונות בעלי משמעות רגשית, כך נוכל לזכרם טוב יותר. בדקו איזה רגש עוררה בכם התמונה של הנוף המושלג או השקיעה ליד הים?
  4. שלווה ורוגע- מוח טרוד אינו פנוי ליצירתית לכן לשם שיפור זיכרוננו אנו זקוקים לשינה טובה במהלכה המוח מתקן ומחדש את עצמו, כך בזמן הערות אנו ממוקדים יותר ונלחצים פחות.

קריאה מומלצת להרחבת הידע בנושא זיכרון ודרכים לשיפורו:


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה